nvt
mami kids baby en kinderaccessoires

Nog 2 hapjes, dan heb je een toetje verdiend!

Nog 2 hapjes, dan heb je een toetje verdiend!

Nog 2 hapjes, dan heb je een toetje verdiend!

Kinderen en eten, iedere ouder loopt bij die combinatie wel eens tegen problemen aan. Mijn zoontje Jesper is nu bijna 4 jaar en het laatste halfjaar is het gewoonweg een drama met eten. Daarvoor was het een feestje. Het was een alleseter, at zelfs rauwe paprika  omdat papa dat ook lekker vindt, vroeg vaak nog om een extra portie als z’n bordje leeg was en je kon hem iedere groente voorschotelen die je maar kon verzinnen. (oké, bloemkool was de uitzondering)


Maar opeens kwam de omslag: “Lust ik niet”, “Ik wil niet eten” ,“Ik heb geen honger” ,“Ik heb dorst”, “Ik heb buikpijn”, enz…  
Hoe moet je dan weer proberen de boel om te draaien? We hebben zo’n beetje alles geprobeerd.  Slecht gedrag negeren, apart zetten en pas weer aan tafel als hij genoeg gegeten had, hapjes tellen, samen boodschappen doen, samen koken, “omkopen” met een toetje, eigenlijk zo’n beetje alles wat er mogelijk is om verbetering aan te brengen.
Nu hebben we het los gelaten, want gezelliger werd het niet aan tafel en het familiediner moet toch bovenal een fijn moment van de dag zijn! Het enige wat Jesper nog “moet” is alles proeven en dat gaat prima. Geen druk meer dat hij 4 hapjes moet eten, hij mag het zelf weten. Nu is het grote voordeel dat Jesper wel van aardappels houdt, dus z’n buikje komt evengoed vol. De ene dag eet hij ook de groente op, de andere dag niet. Hij eet voldoende fruit en andere gezonde tussendoortjes, dus qua bouwstoffen zit het wel goed. En met kleine stapjes zien we verbetering, bepaalde gerechten begint hij langzaamaan weer te eten. Maar het allerbelangrijkste: “Het is weer een feestje aan tafel!”
                                                                                                                                                                            
Hieronder nog wat tips hoe je er nu voor moet zorgen dat je kinderen toch voldoende gevarieerd eten. Misschien denk je bij sommige tips: “Uh, dat zie ik in dit huishouden niet gebeuren.” Maar zelfs als je maar 1 tip gaat gebruiken, draagt dat toch weer bij aan de gezonde groei van je kinderen.
 
Bron: http://kinderenkunnenprimaanderseten.nl/tips-en-tops/129-15-handige-tips-om-veel-meer-groenten-te-eten.html
 
 
15 handige tips om veel meer groenten te eten met kinderen
Geschreven door Ester Wiemer
Groenten, groenten, groenten, hoe meer hoe beter! Maar het is niet altijd gemakkelijk om elke dag een forse hoeveelheid groenten te eten. Met deze tips wordt het al een stuk eenvoudiger om aan een flinke dagelijkse portie groenten te komen. 
1.    1.Pers groenten uit met een slowjuicer of sapcentrifuge, combineer met fruit en de groenten proef je nauwelijks terug. Zeker als je voor zoete groenten kiest als biet, wortel, bataat etc. verstop je ze gemakkelijk in zo’n sapje. Ook kun je dit sap gemakkelijk invriezen, om de hele week toe te voegen aan bijvoorbeeld smoothies.
2.    2.Biedt bij elke maaltijd iets van groenten aan. Een paar plakjes komkommer bij het ontbijt, wat avocado, een worteltje of tomaatjes bij de lunch.Zo wordt groenten eten  meer en meer een gewoonte. 
3.    Zorg dat er altijd groenten voor het grijpen ligt. Een bos wortelen, mini komkommertjes, snack paprikaatjes of cherry tomaatjes.
4.    Maak een groentenschaal, net zoals de fruitschaal waar altijd van gegeten mag worden. 
5.    Pureer groenten door sauzen. Een pastasaus van tomatensaus is zo gemaakt, je voegt gemakkelijk meer groenten toe door ze door de pastasaus heen te pureren, kinderen die niet van stukjes groenten houden geef je zo toch verschillende groentes.
6.    Maak smoothies! Met smoothies kun je eindeloos variëren, net zo lang tot je jullie favoriet hebt gevonden.
7.    Zorg dat je voor de avondmaaltijd net iets teveel groenten hebt. Bewaar deze voor de volgende dag en pureer ze door een omelet. Zo kun je ook nog eens verschillend gekleurde omeletten creëren. Met sperziebonen of boerenkool maak je een groene, met biet een roze of met wortel een oranje pannenkoek. 
8.    Maak soep! Maak elke week een grote pan soep en verwerk er lekker veel verschillende groenten in. Zeker in de herfst en winter zijn pureesoepen heerlijk. Geef tijdens de lunch of ’s middags uit school een lekkere kom soep en vervang daarmee eenvoudig je brood. (Meer broodvervangers? Klik hier.)
9.    Maak met een spirelli eenvoudig pasta van courgette, zo eet je al gauw een dubbele portie groenten.
10.  Maak van bloemkool een pizzabodem of gebruik bloemkool zelfs als rijst!
11.  Maak stamppot niet met aardappel, maar in plaats daarvan met bataat en knolselderij. Ook zo pak je al gauw een dubbele portie groenten, en lekker dat het is! 
12.  Verwerk groenten in zoete gerechten als cakes en muffins. Ja, echt dat kan prima! Zo zijn er genoeg recepten te vinden voor chocoladetaart gemaakt met courgette of cake met wortel. In het boek “Kinderen kunnen prima anders lunchen” vind je bijvoorbeeld een heerlijk recept voor roze muffins (gemaakt met biet) voor tijdens de lunch of als tussendoortje 
13.  Laat je kind zijn eigen groenten kiezen in de supermarkt. Wat ze zelf kiezen eten ze liever op en misschien kunnen het ook nog samen klaarmaken?
14.  Snijdt rauwe groenten in reepjes en maak een lekkere dip van bijvoorbeeld avocado of zelfs een beetje op smaak gemaakte mayonaise (Ton's mayo zonder rommel
15.  Bak gezonde frietjes van allerlei verschillende groente, bijvoorbeeld van bataat, van pastinaak, van pompoen of van knolselderij. Maak je ze in een Airfryer of een Actifry, dan blijven ze gezond!
 
 

reacties op “Nog 2 hapjes, dan heb je een toetje verdiend!

Geen reacties

Plaats een reactie