Wat is proactieve klantenservice en wat zijn de voordelen?

Bedrijven die ernaar streven om hun klanten zich speciaal te laten voelen, slagen er vaak in om de concurrentie een stap voor te blijven. In veel gevallen is dat allemaal te danken aan de manier waarop ze EuroJackpot klantenservice benaderen.

In een verzadigde markt denken kopers geen twee keer na om naar een ander merk over te stappen als je niet aan hun behoeften voldoet. Door proactieve klantenservice te bieden, bouw je vertrouwen en betrouwbaarheid op, wat van vitaal belang is om jouw klanten loyaal en tevreden te houden.

Maar wat is proactieve klantenservice, en hoe implementeer je het?

Wat is proactieve klantenservice?

Proactieve klantenservice betekent dat je stappen onderneemt om een probleem van een klant te identificeren en op te lossen, zelfs voordat de klant zich realiseert dat er een probleem is of voordat hij actie onderneemt om contact met jou op te nemen. Dit wordt meestal bereikt door problemen van tevoren te voorzien of aan te kondigen en oplossingen aan te reiken om het ongemak te verlichten.

Onderdeel van een proactieve aanpak is het gebruik van jouw technologie, middelen en strategieën om veelvoorkomende vragen en problemen te identificeren, en klanten vervolgens in staat te stellen mogelijke problemen zelf op te lossen. Hoewel velen nog steeds de voorkeur geven aan een gesprek met vertegenwoordigers van het bedrijf, zullen sommigen kiezen voor self-service wanneer ze onmiddellijke oplossingen willen zonder dat ze jou hoeven te contacteren.

Waarom is proactieve klantenservice belangrijk voor jouw bedrijf?

Nu je weet wat proactieve klantenservice is, vraag je je misschien af hoe deze aanpak jouw merk ten goede kan komen. Hier is waarom je geïnteresseerd zou moeten zijn in het implementeren van proactieve ondersteuning.

Minder telefoontjes van klanten

Door proactieve hulpmiddelen en zelfbedieningsinhoud aan te bieden, hoeven agenten minder supportverzoeken te beantwoorden. Door het aantal support tickets te verminderen, kun je ook de wachttijden voor andere klanten verkorten, waardoor er meer tijd overblijft om problemen te behandelen die speciale aandacht vereisen.

Meer klanttevredenheid

Wanneer je nuttige en bruikbare proactieve bronnen aanbiedt, geef je klanten meer macht en laat je ze snel antwoorden vinden. Ze hebben toegang tot de nodige informatie wanneer het hen uitkomt.

Vergroot klantloyaliteit

Een geweldige ervaring kan loyaliteit opbouwen. Hoe meer je het initiatief neemt om ondersteuning te bieden voordat klanten zelfs maar weten dat er een probleem is, hoe groter de kans dat je ze behoudt en jouw omzet verhoogt.

Nieuwe klanten werven

Proactief zijn helpt je kansen te ontdekken om in contact te komen met potentiële klanten en hen aan te moedigen jouw merk uit te proberen. Tevreden klanten kunnen pleitbezorgers van jouw merk worden wanneer ze positieve ervaringen delen en anderen aantrekken.

Escalatie voorkomen

Door proactief klanten op de hoogte te houden en gerust te stellen tijdens crisissituaties met jouw klantenservice, kun je escalatie voorkomen. Onzekerheid kan het slechtste in mensen naar boven brengen, maar contact opnemen met hen voordat ze contact met jou opnemen kan veel doen om de situatie te kalmeren.

Lees ook: Is het goed om klantenservice uit te besteden?

Scroll naar boven