Hoe vaak heb ik een Personal Trainer nodig?

Vroeg in een trainingsrelatie beoordeelt een personal trainer je fitnessniveau en eventuele spieronevenwichtigheden, helpt je bij het stellen van redelijke fitnessdoelen en ontwerpt een programma dat hier rekening mee houdt.

Daarna begeleidt de trainer je door het programma en zorgt ervoor dat je de juiste vorm behoudt, blessures vermijdt en de gewenste resultaten bereikt, of dat nu is om spieren op te bouwen, af te vallen of te trainen voor een specifieke sport of activiteit.

Je redenen om voor een personal trainer te kiezen zullen bepalen hoe vaak je elkaar moet ontmoeten. Gedurende je hele relatie zal ze je aanmoedigen en ondersteunen om je gemotiveerd en vooruitstrevend te houden.

Voor newbies

Als je nieuw bent om te oefenen of al lang niet meer hebt getraind, moet je je trainer twee tot drie keer per week ontmoeten. Deze regelmaat zorgt ervoor dat je de juiste vorm ontwikkelt in al je oefeningen. Spiergeheugen is krachtig, en je wilt geen slechte gewoontes leren in de sportschool; ze zullen je resultaten belemmeren en mogelijk bijdragen aan blessures.

Het plannen van regelmatige trainingen en check-ins met een personal trainer helpt eventuele excuses voor het overslaan van de oefening te elimineren. Herhaling is de sleutel. Nadat je hebt gezien de trainer consequent voor twee tot drie maanden, kunt je wensen om het aantal sessies te verminderen tot een keer per week – of als je het gevoel comfortabel en zelf gemotiveerd, een keer per maand.

Een programma ontwikkelen

Als je een sporter bent, kan een trainer je helpen een programma te ontwikkelen om de sportspecifieke spieren te versterken om de prestaties in de sport te verbeteren en de kans op blessures te verminderen. Het programma moet oefeningen bevatten die de niet-dominante spieren en zowel de agonist- als de antagonistspieren – denk aan biceps en triceps – voor een evenwichtig lichaamsbeeld werken. Dit type training kan overal duren, van één sessie met algemene aanbevelingen tot wekelijkse sessies voor de duur van het seizoen.

Tijd voor een tune-up

Als je een fervent gymnastiekganger bent, maar geen resultaten meer ziet, wil je misschien een tot twee maanden met een trainer werken. Zij kan je huidige routine evalueren en aanbevelingen doen voor de voortgang of een volledig programma voor je opstellen om samen te werken.

In beide gevallen geldt dat hoe langer je met de trainer samenwerkt, hoe groter het voordeel is. Na ongeveer zes tot acht weken met één tot twee sessies per week zul je waarschijnlijk merken dat je nieuwe gewoontes hebt ontwikkeld en een merkbare verbetering ziet, waarbij je de trainer kunt blijven zien of alleen kunt blijven oefenen.

Lees ook: Hoe schilder je netjes de binnenmuren en plafond?

Scroll to top