5 tips voor het plegen van meer effectieve zakelijke telefoontjes

Zakelijke gesprekken zijn een meer productieve lijn van communicatie. En als je de juiste telecommunicatiemiddelen gebruikt, kun je de resultaten nog verder verbeteren. Smartphones worden bijvoorbeeld het favoriete communicatiemiddel voor bedrijven. Naast het voeren van zakelijke telefoongesprekken kun je met jouw smartphone ook follow-up e-mails versturen, toegang krijgen tot bestanden en dossiers, en indien nodig zelfs andere collega’s inlussen.

De basistelefoon-etiquette kan je een heel eind op weg helpen in het bedrijfsleven. Als je begrijpt hoe je je via de telefoon kunt bezighouden, word je efficiënter, productiever en succesvoller.

Ben je op zoek naar het telefoonnummer van de Belastingdienst voor ondernemers?
Klik dan hier >>> Belastingtelefoon Ondernemers

Let op je taal

Vermijd jargon en modewoorden bij een zakelijk gesprek. Jouw doel is om duidelijk te worden begrepen, dus verberg de betekenis niet met gespecialiseerde termen of acroniemen. Vermijd ook vals taalgebruik; je weet nooit wanneer iemand beledigd kan zijn.

Ga terug naar het onderwerp

Wanneer je een klant, medewerker, leverancier of zelfs een verkoopprospectie opbelt, is jouw eerste taak het leggen van contacten. Daarom beginnen zakelijke telefoongesprekken met chitchat: “Hoe gaat het met je?” “Hoe is het weer?” “Plannen voor het weekend?” Als je eenmaal gehoord hebt over vakantieplannen of de laatste griep op kantoor, moet je het gesprek heroriënteren. Wees eerlijk en beleefd, maar zorg ervoor dat je het gesprek terugbrengt op het onderwerp.

Vertel een verhaal

Elk gesprek zou een verhaal moeten hebben. Als je bijvoorbeeld een verkooprapport doorneemt, bekijk dan niet alleen de cijfers, maar bied ook inzicht in het waarom en wat. Zelfs het aanbieden van een korte geschiedenis van waarom je belt, biedt context van begin tot eind.

Wees daadkrachtig

Wees bij zakelijke gesprekken direct en besluitvaardig. Vergeet niet dat je de tijd van iemand anders in beslag neemt en dat jouw bedrijf ervoor betaalt om een expert op jouw gebied te zijn. Vulstoffen zoals “um” en “ah” en woorden als “misschien” geven geen vertrouwen. En als je het antwoord op een vraag niet hebt, is het volkomen acceptabel om te zeggen dat je er achter zult komen en dat je hem of haar terug zult bellen.

Het gesprek afsluiten

Aan het eind van het gesprek, bedank je de andere persoon voor zijn of haar tijd. Herhaal ook alle beslissingen of actiepunten die tijdens het gesprek zijn geïdentificeerd, inclusief de volgende stappen en tijdschema’s (bijvoorbeeld: “Ik heb dat verslag voor je tegen vrijdag”). Zorg ervoor dat je het gesprek op een positieve manier afsluit, zodat beide partijen een gevoel van voldoening hebben.

Lees ook: Voor- en nadelen van het spelen van een online loterij

Scroll to top