3 Redenen om van koffie te genieten

Als je van koffie houdt, geniet dan van de voordelen. Maar streef naar consistentie, en overdrijf het niet – drink niet meer dan 5 kopjes van 8 ons per dag (de hoeveelheid in 5 kleine kopjes of 2,5 grote kopjes van Starbucks). Vermijd ook om het op te fleuren met ongewenste toevoegingen zoals kunstmatige zoetstoffen of grote hoeveelheden toegevoegde suiker. Als je gewone koffie drinkt, combineer het dan niet met andere stimulerende middelen, en stop met het drinken van cafeïne ten minste zes uur voor het slapengaan om je slaap te optimaliseren (zelfs als je denkt dat je er geen last van hebt).

Zoals met zoveel voedingsgerelateerde dingen, is het beste advies om naar je lichaam te luisteren. Als je vermoedt dat cafeïne ongewenste effecten heeft of je prestaties belemmert, probeer dan cafeïnevrije koffie. En vergeet het goede oude H2O niet, dat altijd je belangrijkste en meest geconsumeerde drank moet blijven.

Ga voor meer informatie naar Casa Barista.

Lees hieronder een paar redenen waarom het goed is om koffie te drinken.

Koffie is niet uitdrogend als je consequent bent

Cafeïne is lang bekritiseerd omdat het bijdraagt aan uitdroging vanwege het diuretische effect, waardoor vochtverlies optreedt. Nieuw onderzoek wijst echter uit dat na ongeveer vier dagen van consequente cafeïne inname, je lichaam zich aanpast, waardoor het uitdrogende effect teniet wordt gedaan. De truc is dat je consequent moet zijn. Met andere woorden, als je ’s ochtends soms één kopje koffie drinkt en soms drie, of als je er ’s middags af en toe naar grijpt, kun je de diuretische bijwerkingen voelen, zoals hoofdpijn en weinig energie.

Koffie houdt verband met lagere percentages van andere ziekten

Studies tonen aan dat koffieconsumptie kan beschermen tegen bepaalde vormen van kanker, waaronder borst-, colorectale, endometrium- en prostaatkanker, maar ook tegen hartziekten en de ziekte van Parkinson. Levenslange consumptie van koffie/cafeïne wordt ook in verband gebracht met het voorkomen van cognitieve achteruitgang, en een verminderd risico op beroertes.

Wat de gezondheid van de hersenen betreft, verhoogt cafeïnehoudende koffie de alertheid en kan het ook het geheugen verbeteren tot 24 uur na consumptie.

Decaf kan ook voordelen bieden

Nadat ik stopte met cafeïne, begon ik beter te slapen en werd mijn energie gelijkmatiger. Ik voelde me ook meer afgestemd op mijn ware energieniveau, ontmaskerd door het stimulerende effect van cafeïne. En gelukkig biedt cafeïnevrije koffie nog steeds gezondheidsvoordelen, zoals antioxidanten, bescherming tegen ziektes (waaronder diabetes type 2), en zelfs een verhoogde alertheid. Dus als je net als ik van koffie houdt, maar cafeïne is niets voor jou, kun je nog steeds veel van de voordelen van cafeïnevrije koffie plukken.

Lees ook: Wat kun je doen met de overgebleven diamond painting steentjes?

Scroll to top